Απόψεις

Εκτύπωση

"Πάρτε την πόλη στα πόδια σας" ;

την .

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
ΧειρότεροΚαλύτερο 

Την 22 Σεπτεμβρίου 2008, συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο η πρόταση πολιτών για μερικό ή ολικό αποκλεισμό της κυκλοφορίας των Ι.Χ. αυτοκινήτων από το ιστορικό κέντρο. Ακολουθεί αυτούσια η εισήγηση του υπογράφοντος:

Αξιέπαινη προσπάθεια

Η πρωτοβουλία των συμπολιτών μας είναι αξιέπαινη. Ως αιρετός νοιώθω ότι έχω ανάγκη να ακούω τη φωνή των μη κυβερνητικών οργανώσεων, σωματείων και κινήσεων πολιτών.

Πιστεύω ότι ο κάθε πολίτης πρέπει να έχει το λόγο σε όλη τη διάρκεια της τετραετίας που μεσολαβεί ανάμεσα σε δύο εκλογικές αναμετρήσεις. Όλα τα άλλα που ακούστηκαν περί άκαιρης ή ετεροχρονισμένης παρέμβασης είναι εκ του περισσού.

Στην εποχή του ωχαδελφισμού και της α-πολιτικοποίησης, βρέθηκε μια ομάδα ανθρώπων που αφιέρωσαν χρόνο και χρήμα για να υποστηρίξουν αυτό που πιστεύουν και να πείσουν και άλλους για αυτό. Πιστεύω ότι έχουμε χρέος, τουλάχιστον να τους ακούσουμε με προσοχή και να εξετάσουμε το αίτημά τους αντί να τους φοβόμαστε και να τους χαρακτηρίζουμε επικίνδυνους.

Ας μη ξεχνάμε ότι στη δημοκρατία η ρήση του Βολταίρου «Διαφωνώ με ό,τι λες, αλλά θα υπερασπιστώ μέχρι θανάτου το δικαίωμά σου να το λες!» είναι πάντα επίκαιρη.

Μάθημα επικοινωνίας

Η κίνηση των πολιτών έδωσε μαθήματα επικοινωνίας στη δημοτική αρχή. Κατάφερε, με ελάχιστα μέσα, να πραγματοποιήσει μία «λαϊκή συνέλευση» στο Πνευματικό Κέντρο με τόσους δημότες, όσους δεν έχει καταφέρει ποτέ να συγκεντρώσει η δημοτική αρχή, σε καμία δημόσια διαβούλευση.

Εύλογα προκύπτει η απορία: η δημοτική αρχή δε μπόρεσε ή δεν ήθελε να συγκεντρώσει τόσους πολίτες κατά τη δημόσια διαβούλευση του κυκλοφοριακού;

Στόχος δικός σας και δικός μας:
η αναβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής

Χαίρομαι επειδή μοιράζομαι τις ίδιες ανησυχίες με την κίνηση πολιτών. Χαίρομαι που στόχος σας είναι ένα περιβάλλον περισσότερο ανθρώπινο, καλύτερη ποιότητα ζωής για όσους ζουν στην Ερμούπολη.

Λυπάμαι μαζί σας, που η δημοτική αρχή δεν έκανε τίποτα τόσα χρόνια για να αμβλύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Ερμούπολης. Κατά τη διακυβέρνηση του κ. Δεκαβάλλα, δυστυχώς, πέρασαν χρόνια απραξίας και λανθασμένων επιλογών. Ο κ. δήμαρχος, ανερυθρίαστα μας είπε ότι ξεκίνησαν οι μελέτες για το κυκλοφοριακό το 1996. Ακόμα και σήμερα, 12 χρόνια μετά, δεν έχει υλοποιηθεί καμία ρύθμιση για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Ποιος αμφισβητεί ότι η θέση του λιμανιού και του χώρου στάθμευσης στο Νησάκι αποτελούν τη ρίζα του κυκλοφοριακού μας προβλήματος. Σαν να μην έφτανε αυτό, η δημοτική αρχή επέλεξε να κατασκευάσει τη νέα προβλήτα κρουαζιερόπλοιων στο Νησάκι, επιδεινώνοντας το πρόβλημα ακόμα περισσότερο. Να είστε βέβαιοι ότι, αν δεν ληθφούν μέτρα, τα χειρότερα έρχονται.

Κριτική μελέτης Καρεκλά

Η κριτική που ασκείται σήμερα στην πρόταση Καρεκλά, ήταν λίγο – πολύ αναμενόμενη. Να σας θυμίσω κάτι. Όταν κατά τη συζήτηση της μελέτης, είχα ρωτήσει τον κ. Καρεκλά, ποιές από τις προτάσεις που είχαν κάνει οι συλλογικοί φορείς λήφθηκαν υπ’όψη κατά την ολοκλήρωση της μελέτης, γνωρίζετε τι απάντηση πήρα; - Καμία.

Ιεράρχηση κυκλοφοριακού προβλήματος

Η κίνηση των πολιτών υπογραμμίζει ακριβώς αυτό, το μέγεθος του κυκλοφοριακού προβλήματος και την υψηλή ιεράρχησή του ανάμεσα στα προβλήματα της πόλης. Που θέλω να καταλήξω: Αν είχαν ληφθεί έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος, πολύ πιθανόν να μην είχε γεννήσει η κοινωνία αυτό το κίνημα για το κλείσιμο του κέντρου.

Όπως ανέφερε ο κ. Ι. Ρώτας, εάν το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης είχε μελετηθεί και εφαρμοστεί σωστά, τότε το πρόβλημα θα ήταν μικρότερο και δεν θα υπήρχε λόγος να κάνουμε αυτή τη συζήτηση σήμερα.

Ο κόσμος ανταποκρίθηκε μαζικά στο κίνημα, αποδεικνύοντας αυτό που προείπα: Ότι η ανάγκη για επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος είναι επιτακτική. Δεν πάει άλλο.

«Πάρτε την πόλη στα πόδια σας»

Μέχρι σήμερα, το κλείσιμο του κέντρου της Ερμούπολης, παρουσιάζεται μόνο ως ένα σύνθημα. Ως σύνθημα το κείμενο «πάρτε την πόλη στα πόδια σας» μπορεί να έχει απήχηση στο συναίσθημα όσων ζουν στην Ερμούπολη, όμως, είναι προφανές ότι είναι απαραίτητο να τεκμηριωθεί με την απαιτούμενη μελέτη.

Όπως παρουσιάστηκε το σύνθημα:

  1. Δεν αναφέρεται ποιοι δρόμοι προτείνεται να κλείσουν
  2. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στους μονίμους κατοίκους, αν δηλαδή θα έχουν:
    • Δικαίωμα πρόσβασης
    • Διέλευσης
    • Στάθμευσης
  3. Τα mini bus μπορούν, πιθανώς, να εξυπηρετήσουν τους επισκέπτες και τους εργαζόμενους στην πόλη, όχι όμως τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής.

Σήμερα, η ευρύτερη κοινωνική συναίνεση για το κλείσιμο του κέντρου δεν είναι δεδομένη. Κάνατε ένα λάθος κατά την προώθηση της πρότασής σας. Το σύνθημα «κλείστε το κέντρο», χωρίς τον προσδιορισμό του τρόπου και της έκτασης κλεισίματος του κέντρου, δίχασε τους κατοίκους του κέντρου.

Σαφώς το κλείσιμο του κέντρου θα κάνει τους δρόμους μας πιο ανθρώπινους.

Όμως, το ζητούμενο είναι μόνο αυτό; Μήπως προηγείται η συνολική ευημερία, το κοινό καλό, η βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών σε όλη την πόλη;

Όχι στις δοκιμές

Πιστεύω ότι το δοκιμαστικό κλείσιμο του κέντρου για 6 μήνες, με τα σημερινά δεδομένα, δεν μπορεί να αποτελέσει σοβαρή πρόταση. Αυτή η πόλη δεν αντέχει άλλα πειράματα και δοκιμές. Προτού πάρουμε οποιαδήποτε απόφαση, θα πρέπει να είμαστε βέβαιοι ότι αυτό θα είναι για το καλό όλης της πόλης.

Θα μπορούσα πιθανώς να δεχτώ το δοκιμαστικό κλείσιμο ορισμένων δρόμων του κέντρου μόνο κατά τη διάρκεια εορταστικών διημέρων και τριημέρων. Αναφέρομαι στις ημέρες που κλείνουν ορισμένοι δρόμοι, όπως για παράδειγμα τη Μεγάλη Παρασκευή ή το τελευταίο Σάββατο των Αποκριών ή άλλες ημέρες εορτών. Θα μπορούσε λοιπόν να επιμηκυνθεί ο χρόνος πεζοδρόμησης κατά μία ή δύο μέρες, κατά περίπτωση, αφού προηγηθεί εκτεταμένη ενημέρωση του κοινού.

Πεζοδρομήσεις στην πρόταση της μειοψηφίας

Περισσότερο ρεαλιστική και εφαρμόσιμη θεωρώ την τακτική των επιλεκτικών, στοχευμένων πεζοδρομήσεων στο κέντρο της πόλης.

Αυτές οι πεζοδρομήσεις είναι δυνατόν να ενταχθούν στην πρόταση που είχαμε καταθέσει ως μειοψηφία κατά τη συζήτηση της κυκλοφοριακής μελέτης. Bέβαια είναι αυτονόητο ότι ταυτόχρονα θα προωθηθούν οι παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να πεζοδρομηθεί το κέντρο:

  • πύκνωση δρομολογίων mini bus,
  • εξεύρεση επαρκών θέσεων στάθμευσης κοντά στο κέντρο,
  • διεύρυνση της κοινωνικής συναίνεσης.

Μόνο τότε θα μπορεί να υλοποιηθεί η πεζοδρόμηση του κέντρου, με βάσιμες προοπτικές άμβλυνσης του κυκλοφοριακού προβλήματος.

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση