Απόψεις

Εκτύπωση

Προϋπολογισμός 2009

την .

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
ΧειρότεροΚαλύτερο 

Εισαγωγή

Ο προϋπολογισμός δεν είναι αποκλειστικά οικονομοτεχνικό θέμα, αλλά πρώτα από όλα είναι έκφραση της πολιτικής του δήμου.

Με αυτό το δεδομένο θα παρουσιάσω τις παρατηρήσεις μου και την κριτική μου πάνω στα προβλήματα του προϋπολογισμού.

Οι απαιτήσεις των νέων

Κύριοι συνάδελφοι, αναρωτηθήκατε αν ο προϋπολογισμός τον οποίο ζητάτε να ψηφίσουμε ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής;

Ικανοποιεί ο προϋπολογισμός τις απαιτήσεις των νέων μας; Ειδικά αυτή την εποχή που οι νέοι διαδηλώνουν την αμφισβήτησή τους. Και ο Δήμος ως φορέας εξουσίας, εισπράττει την αμφισβήτησή των νέων. Τι έχει λοιπόν να προσφέρει αυτός ο προϋπολογισμός τους νέους μας;

  1. Από τη σύνοψη των δαπανών ανά τομέα δράσης, προκύπτει ότι οι δαπάνες για έργα στα σχολικά κτίρια προϋπολογίζονται, δυστυχώς, μειωμένες κατά 50%.
  2. Η αύξηση της επιχορήγησης του Αθλητικού κέντρου είναι χωρίς αντίκρισμα για τους νέους από τη στιγμή που καλούνται, ως μέλη αθλητικών σωματείων να πληρώνουν για τη χρήση των εγκαταστάσεων.
  3. Την ίδια στιγμή ενώ δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα εξέλιξη στο θέμα του σταδίου, εσείς αδιαφορείτε και εγκαταλείπετε τη νεολαία χωρίς στίβο. Θα μπορούσατε να αναλάβετε τις ευθύνες σας και να είχατε εντάξει στον προϋπολογισμό την επισκευή του δημοτικού γυμναστηρίου στα Πευκάκια. Όμως δεν το κάνατε.
  4. Από την ποσοστιαία ανάλυση των δαπανών κατ’ είδος, προκύπτει μείωση των επενδύσεων ως ποσοστό επί του συνόλου των δαπανών. Δηλαδή, οι επενδύσεις, που εξ’ ορισμού αποδίδουν στο μέλλον, υποβαθμίζονται υπέρ των εφήμερων καταναλωτικών δαπανών.
  5. Οι δαπάνες για υπηρεσίες πρασίνου εξακολουθούν να παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό, κάτω από 1%.

Αυτός λοιπόν ο προϋπολογισμός δεν είναι αυτό που θα ήθελε κάθε νέος. Είναι ένας προϋπολογισμός διαχείρισης – καλής διαχείρισης, χάρη στην οικονομική υπηρεσία του Δήμου – αλλά μόνο διαχείρισης.

Απλή διεκπεραίωση μιας μετριότητας, χωρίς προσανατολισμό στο μέλλον, χωρίς ενίσχυση των επενδύσεων, χωρίς θετικό μήνυμα για τη νέα γενιά.

Αρκετά όμως με τους χαρακτηρισμούς, ας προχωρήσουμε με επιχειρήματα στην ουσία των προβλημάτων του προϋπολογισμού.

Η ειλικρίνεια (;) της δημαρχιακής επιτροπής

Ξεκινώντας με την εισήγηση της δημαρχιακής επιτροπής, δεν μπορώ να μην σχολιάσω την ανακολουθία των γραφόμενων:

Αρχικά, διατυμπανίζεται ότι κύριο χαρακτηριστικό του προϋπολογισμού είναι η ειλικρίνεια και λίγο παρακάτω, χαρακτηρίζεται η υπηρεσία των σφαγείων ως ανταποδοτική, ενώ μόλις στην προηγούμενη συνεδρίαση επιβεβαιώσαμε ότι τα σφαγεία είναι κατ΄όνομα ανταποδοτικά και κατ’ ουσίαν ελλειμματικά.

Αυτή είναι η ειλικρίνειά σας κύριοι συνάδελφοι της πλειοψηφίας.

Κυκλοφοριακό

Αν και ο προϋπολογισμός του 2008, περιείχε δαπάνες για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Αναφέρομαι στο ποσό των 330.000 €, που υπήρχε στον προϋπολογισμό του 2008 για αγορά οικοπέδων για χώρους στάθμευσης. Αντί να ενισχυθεί η πίστωση και να διευρυνθεί η υπό διερεύνηση περιοχή, ώστε να καταστεί δυνατή η εξεύρεση χώρου, το ποσό διαγράφεται.

Και δεν θα κατέκρινα αυτή την επιλογή αν το ποσό είχε κατευθυνθεί σε άλλα έργα άμβλυνσης του κυκλοφοριακού. Όμως στον προϋπολογισμός του 2009 δεν υπάρχει καμία δαπάνη για το κυκλοφοριακό. Αυτή είναι η απόδειξη της πλήρους αδιαφορίας της δημοτικής αρχής για το πρόβλημα.

Παραμένοντας στο ίδιο θέμα, για το 2009 προϋπολογίζεται είσπραξη λιγότερων τελών στάθμευσης, από όσα είχαν προϋπολογιστεί για το 2008. Προφανώς δεν έχει λάβει υπόψη της η οικονομική υπηρεσία, την έγκριση, κατά πλειοψηφία, από τη δημαρχιακή επιτροπή μιας δέσμης αποσπασματικών μέτρων για το κυκλοφοριακό. Αυτά τα μέτρα, εκτός από μερικές πεζοδρομήσεις, προβλέπουν την εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης στο νησάκι, με τέλος διπλάσιο από το ισχύον. Από 60 λεπτά το τέλος στάθμευσης, για το νησάκι θα ανέβει στο 1 ευρώ και 20 λεπτά.

Δεν έχετε καν την ικανότητα ούτε να εφαρμόσετε ολόκληρη την κυκλοφοριακή μελέτη που παραγγείλατε και ξεκινάτε από το χαράτσι χωρίς να προϋπολογίζετε κανένα έργο κυκλοφοριακής υποδομής.

Έργα Φαντάσματα

Έχω κουραστεί να σχολιάζω τη στασιμότητα των έργων.

Στον προϋπολογισμό του 2008 είχαν ενταχθεί μια σειρά από έργα τα οποία θα τα ξανα-εντάξετε στον προϋπολογισμό του 2009 μέχρι να χαθεί η χρηματοδότησή τους.

Πρόκειται για τα ΕΡΓΑ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ που δεν έχουν ξεκινήσει ποτέ:

1. Η μελέτη και το έργο του Λαογραφικού μουσείου, έργο ενταγμένο στα ΠΕΠ, που δεν θα γίνει ποτέ γιατί χάνεται η επιχορήγηση,

2. Η μελέτη του ναυταθλητικού κέντρου,

3. Η δράση συνοδευτικών υπηρεσιών Τοπικών Πρωτοβουλιών Απασχόλησης – ΔΙΑΣ,

4. Η μελέτη του ΚΕΤΕΠΟ - Βιομηχανικό Μουσείο,

5. Το 1ο νηπιαγωγείο,

6. Η μελέτη του δρόμου Σκορδιά – Καρναρόλες – Αληθινή, μια μελέτη που ήταν ενταγμένη στο Θησέα, την αντικαταστήσατε το 2007 για να την επανεντάξετε τώρα και να μας λέτε ότι πρόκειται για έργο του 2009!

Ανείσπρακτα υπόλοιπα

Τα εισπρακτέα υπόλοιπα από προηγούμενα οικονομικά έτη, εξακολουθούν να κινούνται στο ύψος του 1.000.000 €, και είμαι βέβαιος ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα το έχουν ξεπεράσει.

Η Δημαρχιακή Επιτροπή, με μπροστάρη τη μειοψηφία, έχει κάνει σημαντικό έργο για την είσπραξη των καθυστερημένων απαιτήσεων.

Ενδεικτικά, αν και εισπράχθηκαν 286.000 € από καθυστερημένα μισθώματα κατά το 2008, τα ανείσπρακτα σήμερα ανέρχονται στα 435.000 €

Είναι τέτοια η κατάσταση που έχει δημιουργήσει η σημερινή δημοτική αρχή που παρά το ύψος των εισπράξεων, η λερναία ύδρα των ανείσπρακτων υπολοίπων, εμφανίζει συνεχώς νέα υπόλοιπα.

Επιχειρησιακό Πρόγραμμα

Περίμενα να αξιοποιήσετε τους προβληματισμούς που αναπτύχθηκαν κατά τη σύνταξη του Επιχειρησιακού Προγράμματος του Δήμου.

Βεβαίως ανέμενα ότι δεν θα λαμβάνατε υπ’ όψη σας την πρόταση της μειοψηφίας που έθετε το περιβάλλον ως πρώτη προτεραιότητα, κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού. Όμως, μου προκάλεσε έκπληξη το γεγονός ότι αγνοήσατε ακόμα και το επιχειρησιακό πρόγραμμα που εσείς ψηφίσατε. Οι δαπάνες του προϋπολογισμού βρίσκονται σε ανακολουθία με την ιεράρχηση που είχατε θέσει στο επιχειρησιακό σας πρόγραμμα.

Σφαγείο

Θα επανέλθω στο Σφαγείο. Ο Δήμος μας, ως εκμεταλλευτής του Σφαγείου (με απόφαση που είχε καταψηφίσει η μειοψηφία), εμφανίζει στον προϋπολογισμό του τα έσοδα και τα έξοδα του σφαγείου.

Όμως δυστυχώς, τα έσοδα και τα έξοδα του σφαγείου δεν είναι ισοσκελισμένα και δεν συμφωνούν με τον προϋπολογισμό που συζητήσαμε κατά την αναπροσαρμογή των τελών σφαγής.

Στο κωδικό 1626 προϋπολογίζεται ότι θα εισπράξουμε κατά το 2009 από τους άλλους δήμους 25.000 €, στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και υπόλοιπο του 2008.

Θυμίζω ότι τα έξοδα του σφαγείου για το 2009 έχουν προϋπολογιστεί στα 78.000 €. Σύμφωνα με την προγραμματική σύμβαση ο Δήμος Ερμούπολης θα κάλυπτε τις 12.000 από τις 25.000 € του ελλείμματος ή το 48%. Αναλογικά θα πρέπει οι άλλοι δήμοι να καταβάλλουν για το 2009 35.000 € και επιπλέον ένα ποσό για το υπόλοιπο του 2008.

Ψάχνοντας να βρω γιατί έχουμε αυτή τη διαφορά, ρωτώντας στην οικονομική υπηρεσία, διαπίστωσα πόσο δίκιο είχα όταν τόνιζα τα προβλήματα που θα προκαλούσε αυτός ο τρόπος εκμετάλλευσης των σφαγείων. Από την αρχική σύμβαση δεν έχει προβλεφθεί ρητώς πως θα μοιραστεί το έλλειμμα σε κάθε Δήμο, αν υπάρξει υπέρβαση στον προϋπολογισμό.

Τα έξοδα του σφαγείου παρακολουθούνται στον ΚΑ 70 του προϋπολογισμού των εξόδων, μαζί με τις λοιπές υπηρεσίες (φροντίδα αδέσποτων ζώων). Προτείνω λοιπόν την ανάλυση του ΚΑ 70 στις αναγκαίες υποδιαιρέσεις. Έτσι θα είναι ευχερέστερη η παρακολούθηση των εξόδων του σφαγείου, κάτω από ιδιαίτερο κωδικό. Αυτό εξάλλου προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις.

Συμμετοχικός προϋπολογισμός

Ως τελευταία παρατήρηση αλλά όχι λιγότερο σημαντική, να υπογραμμίσω το έλλειμμα δημοκρατίας και λαϊκής συμμετοχής στην κατάρτιση του προϋπολογισμού.

Έχει παρουσιαστεί διεθνώς η τάση εφαρμογής ενός νέου τρόπου κατάρτισης προϋπολογισμού, του ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ. Πρόκειται για μια συμμετοχική διαδικασία διαβούλευσης που αφορά τις προτάσεις του Προϋπολογισμού (σε επίπεδο περιοχών ή δημοτικών διαμερισμάτων, αλλά ακόμα και στο πλαίσιο μιας δημοτικής επιχείρησης), η οποία αναπτύσσεται καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, με στόχο να καταρτιστεί μια πρόταση Προϋπολογισμού για το επόμενο έτος διαχείρισης, που θα έχει ως βάση τα αιτήματα των πολιτών.

Βεβαίως δεν είναι δυνατό να τεθεί σε διαβούλευση το σύνολο του προϋπολογισμού. Αναφέρομαι σε διαβούλευση μέρους του προϋπολογισμού και ιδιαίτερα των ελαστικών δαπανών.

Αυτή η τάση ξεκίνησε από δήμους της Λατινικής Αμερικής και επεκτάθηκε σε δήμους της βόρειας Ευρώπης, της Ν. Ζηλανδίας και της Αμερικής. Και πρόσφατα δήμοι της χώρας μας επέλεξαν το δρόμο του ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ. Ενδεικτικά αναφέρω το Δήμο Καισαριανής και το Δήμο Αγίας Παρασκευής.

Ο ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ τεκμηριώνεται νομικά στο άρθρο 214 του ΚΔΚ.:

Άρθρο 214 ΚΔΚ

Οι δημοτικές αρχές διαβουλεύονται με τους κατοίκους των περιοχών τους, τους συλλογικούς κοινωνικούς φορείς και τις ενδιαφερόμενες ομάδες πληθυσμού τόσο κατά την προεργασία εκπόνησης των προγραμμάτων δράσης και των κανονιστικών πράξεων, όσο και κατά τη λήψη αποφάσεων γενικού ενδιαφέροντος.

Η δημοτική πλειοψηφία, με την αλαζονεία που τη διακρίνει, δεν σκέφτηκε να θέσει σε εφαρμογή το άρθρο 214 και τη διαδικασία του ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ.

Και κλείνοντας θα γυρίσω στην αρχή από που ξεκίνησα, στους νέους: Με τη διαδικασία του συμμετοχικού προϋπολογισμού, ο Δήμος θα μπορούσε να αφουγκραστεί τις ανάγκες των δημοτών και ιδιαίτερα των νέων.

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση