Απόψεις

Εκτύπωση

Απολογισμός και Ισολογισμός 2009 Δήμου Ερμούπολης

την .

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
ΧειρότεροΚαλύτερο 

Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, της 17ης Αυγούστου 2010, συζητήθηκε ο λογιστικός απολογισμός του 2009 και ο ισολογισμός του Δήμου Ερμούπολης.

Στο σημείο αυτό να υπογραμμίσω ότι η δημοτική αρχή έχει αμελήσει να πραγματοποιήσει, πέρα από το λογιστικό απολογισμό και τον απολογισμό πεπραγμένων. Ο απολογισμός πεπραγμένων ( ή λογοδοσία δημάρχου παλαιότερα) αποτελεί σημαντική διαδικασία πολιτικού ελέγχου της δημοτικής αρχής.
Αν και ο νόμος δίνει δικαίωμα στη δημοτική αρχή να συγκαλέσει τη συνεδρίαση απολογισμού πεπραγμένων του 2009, μέχρι τον Ιανουάριο 2011, αναλογιζόμενοι ότι διανύουμε το τελευταίο έτος της τρέχουσας δημοτικής περιόδου, είναι σημαντικό να συζητηθεί ο απολογισμός πεπραγμένων πριν τις επικείμενες δημοτικές εκλογές.

Στο κάτω κάτω, τι άλλαξε από το 2009, όταν η δημοτική αρχή πραγματοποίησε τον απολογισμό πεπραγμένων του 2008, τον Ιούλιο 2009 και μάλιστα εκτύπωσε και διένειμε σχετικό έντυπο; Εκτός αν φοβάται η δημοτική αρχή την ανοικτή συζήτηση του απολογισμού των ανύπαρκτων πεπραγμένων της πριν από τις εκλογές…

Κατά τη συζήτηση του ισολογισμού και του απολογισμού στη δημαρχιακή επιτροπή, μειοψήφησα χαρακτηρίζοντας τον ισολογισμό ως ισολογισμό αστοχιών και τον απολογισμό ως απολογισμό αποτυχημένων ενεργειών.

Ως έχω υποχρέωση αλλά και συνήθεια θα τεκμηριώσω τους παραπάνω χαρακτηρισμούς.

Ο απολογισμός εμφανίζει πρωτογενές έλλειμμα για δεύτερη συνεχή χρονιά, ύψους 261.000 €, όπως προκύπτει από την παρακάτω ανάλυση, ως διαφορά μεταξύ εισπράξεων και πληρωμών του 2009:

Γεν. Λογαριασμός Υπόλοιπο 2008 Εισπράξεις Πληρωμές Υπόλοιπο 2009
Τακτικά Έσοδα 1.011.036 8.851.752 9.378.282 484.506
Έκτακτα Έσοδα 1.612.090 6.124.310 5.858.798 1.877.602
Σύνολα 2.623.126 14.976.062 15.237.080 2.362.108

Είναι προφανές ότι το ταμειακό υπόλοιπο του προηγούμενου έτους κάλυψε το πρωτογενές έλλειμμα των 261.000 €. Αν αναλογιστούμε ότι τα Έσοδα από ΚΑΠ και έκτακτες επιχορηγήσεις ήταν αυξημένες εκτάκτως κατά 952.000 € το 2009, μπορούμε να αντιληφθούμε ότι το πρωτογενές έλλειμμα θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο, αν δεν υπήρχε αυτή η θετική συγκυρία.

Αριθμοδείκτες – Μελέτη Κερδους

Ο κ. δήμαρχος, για μια ακόμα χρονιά αναμασά τα παρωχημένα αποτελέσματα μιας μελέτης που είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα ΚΕΡΔΟΣ, πριν δύο περίπου χρόνια. Σύμφωνα με τη μελέτη, πράγματι, ο δήμος μας κατατάχτηκε σε εξαιρετικά καλή θέση με βάση τον ισολογισμό του, ανάμεσα σε 150 δήμους, για τα έτη 2004-2005.

Σήμερα όμως συζητάμε τον ισολογισμό του 2009. Από το 2005 μέχρι σήμερα έχει μεσολαβήσει η ραγδαία επιδείνωση του δημοτικού ισολογισμού το έτος 2008. Για το 2009, οι περισσότεροι δείκτες εμφανίζουν στασιμότητα ή επιδείνωση, σε σχέση με το 2008 και σε κάθε περίπτωση ραγδαία επιδείνωση σε σχέση με το 2005:

(κλικ για μεγένθυση)

Σύνδεση ισολογισμού – απολογισμού και πραγματικότητας

Αν και οι αριθμοδείκτες είναι χρήσιμοι για τη θεωρητική ανάλυση των οικονομικών στοιχείων του δήμου, ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η συσχέτιση των αριθμών με τη χειροπιαστή πραγματικότητα της πόλης μας για τη χρονιά που πέρασε.

Στο λογαριασμό του ισολογισμού Κτίρια – Κτιριακές εγκαταστάσεις – Τεχνικά έργα, έχουν προστεθεί κατά το 2009 τα ποσά:

  1. Ευρώ 172.808,74 που αφορά, κυρίως, δαπάνες για την «Προμήθεια μηχανολογικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας της Ερμούπολης». Πρόκειται για ένα έργο αμφισβητούμενης νομιμότητας η οποία αναμένεται να κριθεί στα δικαστήρια.
    Ένα έργο που, όπως τα περισσότερα από τα λιγοστά έργα της δημοτικής αρχής, χαρακτηρίστηκε από παλινωδίες και προχειρότητες.
    Από τον ισολογισμό και τον απολογισμό δεν προκύπτει ποιος χρεώθηκε την αντικατάσταση του εξοπλισμού περίφραξης του χώρου ελεγχόμενης στάθμευσης στο Νησάκι. Προφανώς (και δυστυχώς) την αντικατάσταση χρεώθηκε ο αθώος δημότης, αν και ήταν δική σας ευθύνη να είχατε φροντίσει εγκαίρως για τις απαιτούμενες εγκρίσεις και μετά να είχατε πραγματοποιήσει την προμήθεια.
  2. Έτερο έργο που ολοκληρώθηκε το 2009, κοστους ευρώ 816.435,23 ήταν το «Μητροπολιτικό Δίκτυο Οπτικών Ινών».
    Είναι κρίμα, ένα έργο που η αξιοποίησή του θα μπορούσε να δώσει το συγκριτικό πλεονέκτημα στην Ερμούπολη για την τεχνολογική και τη συνακόλουθη οικονομική της ανέλιξη, σήμερα στέκεται ολοκληρωμένο μεν, χωρίς να παράγει έργο δε. Μόνο τα χαντάκια στους δρόμους μας θυμίζουν καθημερινά ότι κάτω από τους δρόμους μας «τρέχουν» ευζωνικά καλώδια.

Στο λογαριασμό Εγκαταστάσεις ηλεκτροφωτισμού κοινής χρήσεως προστέθηκε εντός του 2009, ποσό € 96.508 από την «Προμήθεια και Τοποθέτηση φωτιστικών ιστών και φωτιστικών σωμάτων στην Λεωφόρο Α. Παπανδρέου (Λαλακιά)». Ένα έργο που μαρτυρά την αποτυχία σας στο σχεδιασμό του αρχικού έργου της Λαλακιάς, δηλαδή την αποτυχία των αρχικών φωτιστικών να φωτίσουν το δρόμο αλλά και να αντέξουν αξιοπρεπώς τη φθορά του – σύντομου – χρόνου που μεσολάβησε από την τοποθετησή τους.

Στο λογαριασμό Λοιπές μόνιμες εγκαταστάσεις κοινής χρήσεως προστέθηκε το έργο «Κατασκευή Κτιρίου Στάθμευσης Αυτοκινήτων - Νεώριο», κόστους ευρώ 1.155.614, το οποίο παραλάβατε το 2009. Τι να πρωτοπεί κανείς για αυτό το έργο!

Ότι έχει ολοκληρωθεί από το 2008 και μέχρι σήμερα δεν μας προσφέρει τίποτα; Ότι μόνη σας φροντίδα ήταν να απορροφήσετε την επιχορήγηση για το έργο, χωρίς να έχετε σχεδιάσει αρχικά τον τρόπο λειτουργίας του;

Δεν έχει στεγνώσει ακόμα το μελάνι από τη διαμαρτυρία του επιχειρηματία που είχε μισθώσει το κτίριο στάθμευσης, ο οποίος απευθυνόμενος προς το δήμαρχο έγραφε:

«Το ποιος δεν τήρησε τη συμφωνία μας και το λόγο του το γνωρίζεις πολύ καλά, γιατί είσαι ο ίδιος και επικαλούμαι γι αυτό τους παρόντες σ' αυτή ως μάρτυρες και το κείμενο που υπογράψαμε και μετέτρεψες σε πρακτικό της εταιρείας σου.
Με τις ανυπόστατες, όπως αποδείχθηκε, υποσχέσεις σου για εφαρμογή των κυκλοφοριακών μέτρων, με κορόιδεψες και ξόδεψα μέσα σε δύο μήνες 20.000 ευρώ στο ημιτελές κτίριο του γκαράζ για να συμμαζευτεί κάπως, ενώ εισέπραξα στο ίδιο διάστημα, από τη μη εφαρμογή των μέτρων σου για τους γνωστούς λόγους πολιτικών ισορροπιών μόλις 260 ευρώ.»

Πηγή: www.syrostoday.gr/News/2279-Avoiktn-Epistoln-sto-Dnmarxo-Ermoupolns-gia-to-gkaraz-sto-IKA.aspx

Με τίνος την απόφαση δεσμεύτηκε ο κ. δήμαρχος και συνάρτησε την καταβολή του μισθώματος με την εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων; Προφανώς έπραξε, ως συνηθίζει, καθεστωτικά, χωρίς να ρωτήσει κανέναν, αφού σύμφωνα με το πρακτικό ΔΣ της δημοτικής επιχείρησης, δεν προκύπτει καμία τέτοια συμφωνία. Κι όμως σήμερα ο επιχειρηματίας έχει αξιώσεις από το δήμο ύψους 20.000 € !!!

Ο κόσμος έχει απογοητευτεί τόσο πολύ από τις παλινωδίες της δημοτικής αρχής, που εύχεται να μην είχε κτιστεί το πολυώροφο κτίριο στάθμευσης αλλά να είχε διαμορφωθεί ο χώρος σε ισόγειο ελεύθερο χώρο στάθμευσης 50-60 αυτοκινήτων, που δεν θα επιβάρυνε το δήμο με οποιοδήποτε κόστος λειτουργίας. Έτσι, ο δήμος θα μπορούσε να είχε αξιοποιήσει το ποσό του 1,2 εκ. ευρώ που κόστισε το κτίριο, για την αγορά ενός χώρου στάθμευσης έξω από το κέντρο της πόλης.

Προβλέψεις απομείωσης συμμετοχής του δήμου στην Κερδώος Ερμής ΜΑΕ

Για πρώτη φορά εγγράφεται στον ισολογισμό (Κωδικός Λογ/σμού 83.10) πρόβλεψη 230.000 € σε βάρος των αποτελεσμάτων χρήσεως για απομείωση της αξίας της συμμετοχής του δήμου στη δημοτική επιχείρηση ΚΕΡΔΩΟΣ ΕΡΜΗΣ Μ.Α.Ε. (ΚΕΜΑΕ - πρώην Δημοτική Επιχείρηση Τουριστικής Ανάπτυξης Α.Ε. που συμμετέχει στην ΚΑΖΙΝΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ). Δηλαδή διαπιστώνεται ότι ο Δήμος έχει χάσει 230.000 € λόγω της μείωσης της περιουσίας της ΚΕΜΑΕ.

Αυτή η πρόβλεψη αποτελεί την κορυφή του παγόβουνου… Εφόσον ζητήσουμε από τον ορκωτό λογιστή να πραγματοποιήσει έλεγχο στην ΚΕΜΑΕ, τότε θα διαπιστωθεί η ολοσχερής απαξίωση της συμμετοχής της δημοτικής επιχείρησης στην ΚΑΖΙΝΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ. Σε αυτή την περίπτωση η πρόβλεψη που θα πρέπει να υπολογιστεί σε βάρος του Δήμου Ερμούπολης, θα ξεπεράσει τα 2 εκατομμύρια ευρώ!!!

Ρυθμός Είσπραξης καθυστερημένων οφειλών

Από τον έλεγχο στο λογ/σμό «Απαιτήσεις» προέκυψαν απαιτήσεις παλαιότητας πέραν του έτους συνολικού ποσού ευρώ 729.000 περίπου εκ των οποίων, μέσα στο πρώτο 7μηνο του 2010, εισπράχθηκε το ελάχιστο ποσό ευρώ 65.797,62 και έχει διαγραφεί ποσό ευρώ 6.237,15, διαμόρφωντας σήμερα το ανείσπρακτο υπόλοιπο στο ποσό των ευρώ 657.000.

Ειδικότερα, οι απαιτήσεις από μισθώματα, σύμφωνα με τον ισολογισμό ανέρχονται σε ευρώ 188.786,13 και η εξέλιξη αυτών στην τρέχουσα χρήση 2010, αναλύονται ως κατωτέρω:

Ανείσπρακτα μισθώματα
ΠΟΣΟ ΣΕ ΕΥΡΩ ΕΙΣΠΡΑΞΕΙΣ
2010
(έως 3/8)

ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
2010

ΥΠΟΛΟΙΠΟ
Χρήσεων 1993 - 2008 118.076,41 331,03 0,00 117.745,38
Χρήσης 2009 70.709,72 39.312,71 4.655,93 26.741,08
ΣΥΝΟΛΟ 188.786,13 39.643,74 4.655,93 144.486,46


Είναι εμφανής η υστέρηση στην είσπραξη καθυστερημένων μισθωμάτων από παλαιότερα έτη. Οι εισπράξεις κατά το πρώτο 7μηνο του 2010 ανέρχονται στο αστείο ποσό των 331 € επί συνόλου ανείσπρακτων 118.000 €! Στα καθυστερούμενα μισθώματα χρήσης 2009, η εικόνα είναι καλύτερη αφού εισπράχθηκαν πάνω από τα μισά καθυστερούμενα.

Το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας, θα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο διενέργειας πρόβλεψης σε βάρος των αποτελεσμάτων για τυχόν ζημία που θα προκύψει από τη μη είσπραξη αυτών, άμεσα, για να εγγραφεί στις αποτυχίες της σημερινής δημοτικής αρχής η αδικαιολόγητη καθυστέρησή σας στην είσπραξη των μισθωμάτων και λοιπών απαιτήσεων.

Υποεκτιμημένες απαιτήσεις

Οι απαιτήσεις από «Τακτικά έσοδα επί ακαθαρίστων εσόδων επιτηδευματιών» προέρχονται από τέλη παρεπιδημούντουν (2 %) τα οποία διασταυρώνονται από τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου, και έχουν ελεγχθεί μέχρι το έτος 2007. Η διασταύρωση και ο έλεγχος για τα έτη 2008 & 2009 δεν έχει ολοκληρωθεί.

Οι κλήσεις από παραβάσεις του Κ.Ο.Κ που έχουν επιβληθεί κατά το Β΄εξάμηνο του 2009, επειδή βεβαιώνονται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ των παραβατών, καταχωρούνται στα βιβλία του Δήμου εντός του πρώτου εξαμήνου της επόμενης χρήσης.

Συνεπώς το ύψος των ανείσπρακτων απαιτήσεων του Δήμου δεν είναι επικαιροποιημένο. Μετά από τον έλεγχο και τη βεβαίωση των απαιτήσεων από κάθε πηγή και για τα 2 τελευταία έτη, το ποσό θα αυξηθεί κατά 200.000 € - κατ’ ελάχιστο.

Λογιστική παρακολούθηση έργων

Ο ορκωτός λογιστής σχολίασε, σχετικά με τα έργα που πραγματοποιούνται σε ανώνυμες οδούς, ότι θα πρέπει μαζί με το τιμολόγιο και τα λοιπά παραστατικά να επισυνάπτεται και το τοπογραφικό διάγραμμα στο οποίο θα φαίνεται η ακριβής τοποθεσία της οδού επί της οποίας πραγματοποιούνται οι εργασίες.

Πρότεινε να δίνεται σε κάθε μια οδό κάποιο διακριτικό (π.χ. αύξων αριθμός) ώστε οι εργασίες που θα εκτελούνται στη συνέχεια για την ίδια οδό να συμπεριλαμβάνονται στο αρχικό κόστος. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται τόσο η παρακολούθηση του συνολικού κόστους για κάθε οδό, όσο και η ορθή παρακολούθηση στη Γενική Λογιστική του συγκεκριμένου λογαριασμού σύμφωνα με το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο.

Ο ορκωτός λογιστής, ορθά αλλά μάταια φαντάζεται έναν ιδεατό δήμο. Στο Δήμο αυτής της δημοτικής αρχής δεν υπάρχει η στοιχειώδης μέριμνα ούτε καν για την παρακολούθηση των έργων στις επώνυμες οδούς, όπου με απευθείας αναθέσεις «μοιράζονται» έργα για πλακοστρώσεις «παραδοσιακών οδών», «οδών ιστορικού κέντρου», ακόμα και για «σποραδικούς ελαιοχρωματισμούς δημοτικών σχολείων» αρκούντως γενικά και υπόπτως αόριστα. Είναι αυτονόητο ότι όλα αυτά τα έργα έχουν προϋπολογισμό «11.500 €», αφού αυτό είναι το όριο της αδιαφανούς απευθείας ανάθεσης.

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση