Εκτύπωση

Ένα Επιχειρησιακό Σχέδιο χωρίς προσανατολισμό

την .

Αξιολόγηση Χρήστη:  / 0
ΧειρότεροΚαλύτερο 

Η κατάρτιση του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου χωρίζεται σε δύο (2) φάσεις:
Κατά την πρώτη φάση συντάχθηκε το σχέδιο Στρατηγικού Σχεδιασμού από το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου το οποίο εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία κατά τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου της 2.9.2012, στη Λέρο.

Κατά την παρούσα δεύτερη φάση το όραμα και οι στόχοι του Στρατηγικού Σχεδιασμού πρόκειται να αποκτήσουν «σάρκα και οστά» με την εξειδίκευσή τους σε συγκεκριμένα έργα.

Συγχαρητήρια στην υπηρεσία

Μετά από την πολύμηνη επεξεργασία του Στρατηγικού Σχεδιασμού από τους καθηγητές του Παντείου Πανεπιστημίου, η σκυτάλη δόθηκε στην καθ’ ύλη αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, τη Διεύθυνση Αναπτυξιακού Σχεδιασμού. Η εν λόγω διεύθυνση, κλήθηκε μέσα σε λίγες ημέρες, να ολοκληρώσει σύμφωνα με τις επιταγές της πολιτικής ηγεσίας της Περιφέρειας, τη δεύτερη φάση του Επιχειρησιακού Προγράμματος και να συντάξει τον Επιχειρησιακό και Οικονομικό Σχεδιασμό καθώς και προσχέδιο του Eτήσιου Προγράμματος Δράσης του 2013.

Αξίζουν συγχαρητήρια στην υπηρεσία η οποία επιδόθηκε σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να ολοκληρώσει τα κείμενα πριν το τέλος Σεπτεμβρίου 2012, οπότε εξέπνεε η προθεσμία που είχε θέσει το Υπουργείο Εσωτερικών.

Η εξειδίκευση των δράσεων σε κοστολογημένα έργα, μας βοηθά να αποκωδικοποιήσουμε την ταυτότητα του Επιχειρησιακού Προγράμματος και ουσιαστικά να δούμε την πολιτική που κρύβεται ανάμεσα στα έργα.

Για πρώτη φορά, μετά από έρευνα της υπηρεσίας, εντάχθηκαν σε έναν ενιαίο κατάλογο με τίτλο "Γενικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα" όλα τα έργα που υλοποιούνται από τα Υπουργεία, μαζί με τα έργα που υλοποιεί η Περιφέρεια, ανεξάρτητα από την πηγή χρηματοδότησής τους. Το γεγονός ότι αυτή η έρευνα δεν είχε γίνει ποτέ ξανά στο παρελθόν, επιβεβαιώνει την έλλειψη αναπτυξιακού συντονισμού των δημοσίων επενδύσεων σε περιφερειακό επίπεδο.

Γ.Α.Π.

Δυστυχώς και παρά την έρευνα της υπηρεσίας, από το «Γενικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα»  απουσιάζουν ακόμα τα σημαντικά έργα που υλοποιούν οι Δήμοι του Νότιου Αιγαίου.

Το αισιόδοξο συμπέρασμα είναι ότι ο συνολικός προϋπολογισμός του Γενικού Αναπτυξιακού Προγράμματος  (1,3 εκ. Ευρώ) προσεγγίζει τον ποσό που, σύμφωνα με τον κ. Κόνσολα, απαιτείται για την υλοποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού που παρουσιάστηκε στη Λέρο. Βέβαια, η υλοποίηση αυτού του προϋπολογισμού τελεί υπό την αίρεση της αδιάλειπτης ροής των χρηματοδοτήσεων από το ελληνικό δημόσιο, η οποία δεν είναι δεδομένη.

Στο σημείο αυτό ας θυμηθούμε λίγο το Στρατηγικό Σχεδιασμό, όπως αυτός παρουσιάστηκε τη Λέρο.

Αόριστοι στόχοι

Από το όραμα και τη στρατηγική της Περιφέρειας, όπως αυτά παρουσιάζονται στο Στρατηγικό σχεδιασμό, μέχρι τα μέτρα και τις δράσεις στις οποίες εντάσσονται τα έργα, χάθηκε κάθε σύνδεση. Οι άξονες, τα μέτρα και οι δράσεις έχουν διατυπωθεί τόσο γενικά, τόσο αόριστα που έχουν γίνει ένα χωνευτήρι για οποιοδήποτε έργο γίνεται ή θα γίνει στο Νότιο Αιγαίο.  Απλά, αναζητάς τις (αόριστες) δράσεις και θα βρεις κάποια στην οποία θα ταιριάζει το έργο.

Έτσι ξεχνιέται το όραμα και χάνονται οι στόχοι.

Επιπλέον, ορισμένοι στόχοι είναι τόσο αόριστοι που καταντούν απλά αυτονόητοι: Στον 4ο άξονα διοικητικής ικανότητας της Περιφέρειας, αναφέρονται ως στόχοι η «αναβάθμιση της διοικητικής ικανότητας» και η «βελτίωση της οικονομικής κατάστασης». Έπρεπε να συνταχθεί το Στρατηγικό Σχέδιο των 70.000 € για να μάθουμε ότι είναι επιθυμητή η βελτίωση της οικονομικής κατάστασης!;

Παραμένοντας στον 4ο άξονα, διαπιστώνουμε ότι απουσιάζει ο στόχος ικανοποίησης του πολίτη ή ο στόχος παροχής ταχύτερων και καλύτερων υπηρεσιών στους πολίτες. Είναι προφανές ότι η φιλοσοφία της περιφερειακής πλειοψηφίας είναι γραφειοκεντρική και όχι πολιτοκεντρική.

Κατ΄επανάληψη αναφέρθηκε ως πρόσχημα για την αοριστία των αξόνων και των στόχων, ότι «οι Άξονες είναι υποχρεωτικά ίδιοι για όλες τις περιφέρειες». Αυτό δεν είναι ακριβές, καθώς στη σχετική Υπουργική Απόφαση ρητά αναφέρεται ότι πρόκειται για ενδεικτική αναφορά των αξόνων. Ο οδηγός δε της ΕΕΤΑΑ, από τη φύση του δεν δεσμεύει αλλά καθοδηγεί.

Λάθος προτεραιότητες

Κατά τον τριετή προγραμματισμό των δράσεων, το επιχειρησιακό σχέδιο αναφέρεται σε προτεραιότητες (;) μεταξύ των έργων. Σύμφωνα με το κείμενο, η προτεραιότητα ορίζεται ανάλογα με την... ευκολία εξεύρεσης πόρων και την ωριμότητα των μελετών. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στο βαθμό ικανοποίησης των στόχων, στη συμβατότητα του έργου με το στρατηγικό σχεδιασμό που η περιφερειακή πλειοψηφία έχετε εγκρίνει.

Δυστυχώς, όπως έχω ξαναγράψει, η Περιφέρεια διακατέχεται από την εμμονή της απορρόφησης για την απορρόφηση, χωρίς αναπτυξιακή προοπτική. Και αν είναι έτσι, τότε γιατί μπήκαμε στον κόπο να καταρτίσουμε ένα στρατηγικό σχέδιο;

Και δεν αναφέρομαι σε έργα για τα οποία έχουν αναληφθεί νομικές δεσμεύσεις ή έστω έχουν εγκεκριμένη χρηματοδότηση. Αναφέρομαι σε προγραμματιζόμενα έργα, κυρίως Β και Γ προτεραιότητας. Αυτά τα έργα πρέπει να ιεραρχηθούν ανάλογα με το πόσο κινούνται στην κατεύθυνση των στρατηγικών στόχων και να προγραμματιστούν αναλόγως.

Διαφορετικά, τσάμπα πλήρωσαν 70.000 € το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης να τους φτιάξει το Στρατηγικό Σχεδιασμό.

Λάθος δείκτες αξιολόγησης

Και φτάνουμε στους δείκτες αξιολόγησης όπου κορυφώνεται η έλλειψη προσανατολισμού της περιφερειακής αρχής.
Κάθε ένας δείκτης αξιολόγησης αποκαλύπτει πόσο λάθος έχουν πάρει το θέμα της ανάπτυξης του Νότιου Αιγαίου. Σύμφωνα με τον πίνακα των δεικτών:

  • η προστασία του περιβάλλοντος θα μετρηθεί με τον αριθμό των έργων και τον αριθμό των μελετών που θα εκπονηθούν και
  • η Αστική Ανάπτυξη με τον αριθμό των τετραγωνικών της περιοχής που θα «αναπλαστούν».

Από το Επιχειρησιακό Σχέδιο απουσιάζουν πλήρως ποιοτικοί δείκτες.

  • Η αναβάθμιση των οδικών αξόνων θα μετρηθεί με το χιλιόμετρο και τον αριθμό των μελετών.

Αν η ποιότητα του ιδικού δικτύου μετριέται με το χιλιόμετρο ασφαλτόστρωσης ή με τον αριθμό των σημάτων οδικής κυκλοφορίας, τότε η χώρα μας θα είχε το ποιοτικότερο οδικό δίκτυο. Που είναι οι δείκτες ασφάλειας οδικού δικτύου, το ποσοστό ατυχημάτων ανά χιλιόμετρο δικτύου, η μέση ταχύτητα μετακίνησης μεταξύ περιοχών;

Μετράνε τη βελτίωση της διοικητικής ικανότητας των υπηρεσιών με τον αριθμό νέων εφαρμογών λογισμικού και νέων Ηλ. Υπολογιστών, αντί να μετράνε την ταχύτητα διεκπεραίωσης υποθέσεων και το βαθμό ικανοποίησης των συναλλασσομένων πολιτών ή το ποσοστό των διαδικασιών που παρέχονται εξ αποστάσεως.

Θα μπορούσα να συνεχίσω για σελίδες τον κατάλογο με τους δείκτες αλλά για οικονομία χρόνου σταματώ εδώ και προσδοκώ την άμεση αναθεώρησή τους. Η ανάπτυξη στο Νότιο Αιγαίο δεν μετριέται με τα κυβικά μπετόν.

Επίλογος

Κλείνοντας, υπογραμμίζω ότι ενώ οι διάφορες μας με το στρατηγικό σχεδιασμό ήταν - κυριως - σε πολιτικό επίπεδο, στην παρούσα φάση του επιχειρησιακού σχεδιασμού, οι διαφορές μας είναι πολύ περισσότερες.

Κατά τη συζήτηση του Επιχειρησιακού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου,

  • μειοψηφήσαμε στη γραφειοκρατική τους στάση απέναντι στη δημόσια διοίκηση,
  • μειοψηφήσαμε στην έλλειψη προσανατολισμού της περιφερειακής αρχής.
Συνημμένα:
Μεταφόρτωση αυτού του αρχείου (ep_pna_2013-2015.pdf)ΕΠ ΠΝΑ 2013-2015[Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Ν. Αιγαίου 2013-2015][ ]4159 kB
Μεταφόρτωση αυτού του αρχείου (gap_pna.pdf)ΓΑΠ ΠΝΑ[Γενικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Ν. Αιγαίου][ ]663 kB

Προσθήκη νέου σχολίου


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση